12 feb. 2006

Lördag - en vinterdag att minnas

-3°c, solen värmer fräknar på rosiga kinder och glittrar i nyfallen vit snö.
- Minns denna dag, för så här vill man minnas en vinter!
Inte alla andra dagar med moddiga-askgrå drivor och mulen sky.
I pulka-backen sitter solbrillor med varmchoklad och engångsgrill. Hundar leker, barnen åker pulka och någon har en ascool snowrunner, moped fast med skida fram och band bak, som det tolkas efter. Den var orange också. Lyckligt!
Man vill aldrig gå in igen ... förutom mitt barn. Han vill bara sitta inne och se på TV.
Efter mycket tjat kommer han med ut. Då är det för korvigt i overallen, fryser om fötterna, fryser om händerna, nej föresten händerna var visst för varma för vantarna och utan var det för kallt. Mössan kliar i pannan, han är törstig och hungrig, trotts ny äten frukost. Suck!
Jag får en känsla av att pulka-backen bara är för de vuxna. När jag ser mig omkring verkar det nämligen som om de flesta barn är missnöjda. Snö i nacken. Kissnödig. De åker ner men sen är det för jobbigt att dra upp pulkan igen. -varm saft, bläää! Jag vill ha sushi och läsk.
- Skitungar! fattar de inte att cartoons är det varje dag medan en vinterdag som denna är något man blott kan minnas när växthuseffekten utplånat konceptet "vinter" totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar