8 dec. 2006

Uppstigning!

Man lär sig ogilla skolan redan från början.
Vad är det då som är fel? Det är inte lärarna, inte maten, inte eleverna eller läromedlen.
– Det är tiden.

Att skaka upp ungarna i kolmörkret för att de ska vara i skolan kl 8 är helt inhumant.
För att inte tala om hur illa det är att, som förälder, först bli tvingad att gå upp först och sedan vara den som tvingas skaka upp dem.

– Jag vill sova till nio. ja ja kalla mig lat, men det är fan så skönt att sova ... på morgonen ... och nyttigt också.
Jag blir alldeles obehaglig till mods, ångest, nästan illamående om jag måste gå upp för tidigt, en åkomma från skoltiden.
Kan ha att göra med att min pappa var morgon-sadist. Ju tröttare man var på morgonen desto tidigare och mindre ödmjuk väckning.
Gärna en fysisk aktivitet i arla-morgonstund.
Om man inte var uppe och klädd inom tio minuter från första dörrknackningen stegade han in med stövlarna på, drog upp rullgardinen och talade högt om hur mycket som var i görningen runt omkring.

Mitt förslag:
Skolstart kl 9.30/10.00 slut 16.00, de vill i alla fall inte gå hem tidigare. För de som behöver ska fritids finnas på morgonen. Mjukstart med en macka och lite mys innan skoldagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar