7 jan. 2007

Den aktiva människans chans till litterär frälsning

Om man är mamma, fru, arbetande, motionerande, mat lagande, städande, tvättande, chaufför samt den som handlar och sköter en hel del annat, så har tidigare bok-läsande varit en inskränkt sysselsättning.
En liten stund på kvällen har man tid att läsa. När man läst fem sidor så somnar man. Nästa dag visar det sig att man var så trött de två sista sidorna att man glömt vad man läst och får läsa om dem, vilket gör fem fram och två tillbaka

Nu kan jag "läsa" ljudböcker nästan hela dagarna. ta en morgon promenad med Åke Edwardson, layouta en årsredovisning med Sara Kadefors och diska med George P. Pelecanos. Jag hade en långvarig relation med Arn och Birger som varade dygnet runt och gjorde mig onåbar i veckor.

Torsten Wahlund (Peter från Saltkråkan) är den bästa uppläsaren. Vilken trist deckare som helst blir en riktig nagelbitare med Torsten.

När ska biblioteket börja låna ut mp3-böcker direkt på nätet? Jag väntar otåligt.
Ljudboken är det bästa som hänt mitt literära intresse sedan Röde Orm. En nytändning. Nu går jag till biblioteket och lånar ljudböcker på CD eller kassett. Mp3 böcker på nätet skulle vara ett perfekt alternativ, efterfrågan på ljudböckerna är stor, utbudet litet och hyllorna lyser tomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar