4 dec. 2007

alla mina djur, del 2

Var hittar man då ett djur?
Bondgård - för långt bort. I skogen - för vilda. I en djuraffär såklart! Det fanns en inte långt från där jag bodde: Karena Zoo. Ett paradis för en djursamlare.
Där fanns marsvin, möss, hamstrar, kaniner, undulater, papegojor, hoppande nötter, vandrande pinnar, akvariefiskar och en apa som hette Lotta.
Jag gick med bestämda steg fram till kassan och sa:
- en kanin tack, och tömde fickorna på disken.
Tanten bakom disken tittade på mig med sina utstående
ögon, som fick henne att se ut som en pekineser, och sa:
- har du fått lov av dina föräldrar?
- Jajamän, sa jag, för det kunde ju mamma inte ha något emot, bara jag skötte den själv.
Det fanns massor av kaniner på Karena Zoo. Svarta, vita, fläckiga, bruna och grå. Kaniner med hängöron och kaniner utan hängöron. De flesta var små söta dvärgkaniner men där fanns också en jättestor vit kanin med röda ögon och rosa öron - en Pelle-plutt. Den fick det bli.
Pelle-plutt stoppades ner i en stor låda och fick åka buss hem.
Pelle-plutt var mjuk och kramgo. Han hoppade, pluttade, blev kramad, åt, sov, bet av några sladdar och pluttade igen.
image226

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar