9 dec. 2007

alla mina djur, del 4

Vi skulle få gäster, och jag hjälpte mamma med salladen.
Ett salladsblad till Pelle-plutt, ett till Charlie och ett i salladsskålen. Det var en mycket stor skål i plexiglas, jättebra - inte bara för sallad ...
Nästa dag var det jag som åkte till Karena Zoo igen, för att köpa en akvariefisk till den före detta salladsskålen.
- Jag ska köpa en fisk, sa jag till pekinesertanten
- Ska du inte ha två vattensköldpaddor också, jag fick in dem för omplacering i förra veckan, sa hon.
Och så fick det bli. Två rödörade vattensköldpaddor, Eufrat och Tigris, samt en påfågelsciklid som hette Oskar.
Oskar var en liten tjock sammetssvart fisk med guldfärgade ringar på sidorna. Oskar fick sand, växter och en bubbelslang i salladsskålen, och sedan var han nöjd.
Eufrat och Tigris fick bo i vår bidé, en uråldrig sak man tvättade stjärten i förr.
Mamma blev sur över att hennes fina salladsskål nu beboddes av en tjock fisk, men jag tröstade henne med
att sallad ju ändå är äckligt.
image228

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar