10 dec. 2007

alla mina djur, del 5

Sköldpaddornas älsklingsrätt var strömming. När jag för femte gången kom till ICAs fiskdisk och frågade efter kasserade strömmingar, undrade killen bakom disken vad jag skulle med dem till.
- Jag samlar på djur, sa jag, och jag har två sköldpaddor som älskar strömming.
Fiskkillen lyste upp och sa:
- samlar du på djur så kanske du vill ta hand om min boaorm? Min flickvän tycker att den är äcklig.
Ormen hette Kurt. Han hade ett stort fint terrarium med värmelampa. Han ville inte bli gullad, bara ligga i värmen under lampan och sova.
Kurt blev med tiden rastlös. Han ringlade omkring och väste mot glaset när man kom nära. Kurt var hungrig!
Vad äter en orm? Jag kunde inte fråga mamma för jag hade visst glömma att berätta om Kurt för henne.
På Karena Zoo sa pekinesertanten att boaormar äter levande möss. Hon packade ner en mus i en ask och så
bar det av hemåt.
Musen var jättesöt. Hur skulle jag kunna låta Kurt äta den? Jag bestämde mig för att vänta med det och istället försöka lära Kurt att äta andra saker. Varför kunde den dumma ormen inte äta grönsaker, frön eller strömming som de andra djuren?
Jag gav Kurt allt i matväg men inget dög åt honom. Till slut blev Kurt trött på att vänta på musen och rymde.
Totto-Mclaud, den vita musen, var räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar