19 dec. 2007

alla mina djur, del 8

Nästa djur i samlingen hörde till de mer ovanliga, i alla fall om man bor fem trappor upp i ett hyreshus.
Min klass var på besök i en bondgård. Där fanns hästar, kor, grisar, höns och får.

Just när vi stod och tittade på fåren var det en tacka (det heter tant-får) som skulle få lamm. Hon fick flera små lamm. En annan tacka, som inte fått något lamm ännu, blev avundsjuk och lånade ett av lammen. När hon tröttnat på det så ville den riktiga mamman inte ha den tillbaka. Ingen av tackorna ville ha det stackars lammet och båda stångade den när den kom för att äta.
Det är kanske därför som det sägs att får är dumma.
Bonden suckade och sa att såna lamm är till för mycket besvär. De ska matas med nappflaska var fjärde timme
och det hade han inte tid med.
- Den får jag ta ihjäl, sa han.
- Snälla, då kan väl jag få den istället, sa jag.
Och efter en stunds övertalning och snabbkurs i hur man lagar lammvälling var jag med får.

bild 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar