24 jan. 2009

Naglar och gamla tanter

Jag har blå naglar. Ett försök att bevara dem. Jag har aldrig långa naglar men nu har jag tydligen haft för mycket att göra på jobbet och glömt att bita av dem vid roten. För att de inte genast ska gå av så har jag förstärkt dem med lack. Som gammal punk är färgutbudet i badrumsskåpet begränsat - svart eller blå.
På äldreboendet luktar det kiss, nybakta bullar och surmjölk. Varför luktar gamla människor surmjölk?
På en balkong, i snöslasket, ligger en liten russin-tant i sin säng och röker. Hon ser ut som en mumifierad vinthund, skälvande av köld. Hon kan inte hålla i cigaretten själv, det är nog hennes dotter som gör.
Som jag står där och förundras över nikotinets makt kommer mormor stormande med rullatorn och skriker –din nedra slusk, åt Irma som är hennes rumsgranne. Mormor kommer inte ihåg vad de bråkar om men arg och ledsen är hon.
Gå på toa, så tar vi en sväng med bilen, säger jag. Hon går på "huset", drar på sig pälsen och så far vi ner för gatan. När vi åkt ca 3 minuter säger hon –nu åker vi tillbaka, jag behöver gå på huset. Ja, så åkte vi tillbaka igen.
Sedan drack vi kaffe, språkade och sjöng en dänga av Carl Gerhard "åå´så kommer där en gosse med en byxa som en rakkniv vass ..." –Han var minsann fikus, säger mormor.
När jag ska gå undrar jag om jag kan göra något för henne. Lång tyst betänketid ...
–Tja, har du aceton? ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar