12 jan. 2010

Svårt med ålder

Hur gammal är man - egentligen?
Räknar man år eller är man så gammal som man känner sig?

e - Hej mormor, hur är det?
m - Det är tråkigt och ensamt att leva när man är gammal.
e - Stackars dig. Ska vi se om det är några roliga-döda i tidningen?
m - Nej, jag har redan tittat, bara Jansson och Jansson.
e - Ska vi dricka kaffe?
m - Då ska det vara massor av socker i.
e - Du har väll aldrig socker i kaffet.
m - Man måste leva farligt, socker är det enda gift jag har kvar.
e - Jag fyller år i dag mormor.
m - Oj, du måste vara en bra bit över hundra.
e - Tack, det var ju bussigt. Jag fyller 44. När jag föddes var du 54.
m - Så gammal har jag aldrig varit. (med eftertryck)
e - Du fyller 98 i år. Ska jag kamma ditt hår?
m - Ja gör det, men sedan får du gå. Man får inte ha besök här på skolan.

När jag lämnar henne i köket med de andra tanterna frågar någon ”vem var det?”
m - Det var min tyska mamma.
I vanliga fall tror hon att jag är hennes dotter som är pensionär men i dag är jag tydligen runt 120 år.
De andra tanter på hemmet är "simpla människor" och dessutom "oändligt gamla", tycker mormor.

e=ego, m=mormor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar