11 sep. 2011

Överlevare

Jag blev tillfrågad om jag kunde ställa upp och representera "föräldrar och barn som överlevt böckerna om Moa och Mille". (Moa och Mille är huvudpersonerna i två kritiserade, debatterade och diskuterade läroböcker i svenska för årskurs ett och två.) Jag behövde veta vad saken gällde då jag ej finner böckerna det minsta upprörande. Bra läraläsa böcker som väcker läslusten med igenkänning, handling och dessutom en utmärkt källa till intressanta diskussioner. Jag satte mig och läste om boken från pärm till pärm (det var ju ett tag sedan mina barn gick i ettan). Jag läste även en universitetsuppsats om boken ur genusperspektiv, tidningsklipp, debattartiklar, bloggar, delar ur skollagen, läroplanen samt en hemsida där upprörda föräldrar organiserat sig för att få bort boken. Wow! vad det är skönt att vara påläst när man går på möte och vad skönt det är att lära sig nya saker, att veta vad man snackar om. Jag har varit alldeles hög av det hela helgen.
Bok: Förstagluttare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar