25 okt. 2011

Dansbana


Här ligger en gammal dansbana. 
Hur länge sedan var det någon som dansade här? 


Skulle det kunna hända nu, att tonåringarna träffades här en lördagkväll, för att med pickande hjärtan se om just han eller hon skulle komma hit i sin finaste sommar klänning. 

Skulle paren, senare, försvinna ner till stranden för att få sig sin första kyss?

Skulle bandet kunna spela tillräckligt högt, utan el, för att överösta dansande fötter mot brädorna. 

 Skulle det vara slagsmål och fylla i skogsbrynet. Fickpluntor och snus vid rinken. 

 Det ruttnande trät luktar fuktig jord och hotar med att rasa om man tar en sväng-om, så jag nöjer mig med att fotografera och tänka mig hur det kan ha sett ut när det var liv och rörelse här.

Jag har aldrig dansat på någon dansbana, vet inte ens om min mamma har det.

Mina barn kommer antagligen aldrig ens att få se någon dansbana, mer än på film. Jag borde tvinga hit dem innan den ruttnar bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar