18 jan. 2012

Kallt är skönt

-Är det vår nu? undrar Josra 8 år.
-Nej inte ännu men i mars räknas det nog som vår, svarar jag.
-Jag vill att det ska vara vitt, som förra vintern, säger Josra. Var är snön?
Ja det undrar man ju, men jag gråter inte på grund av avsaknaden.
-Det kanske kommer snö, vintern är ju inte slut ännu på en stund. 
Josra och hennes lillasyster talar lyriskt om förra vintern, om kall snö, snögrottor, snölyktor, hur snö smakar på tungan, om kalla kinder och pulkaåkning.
- Men var det inte ruskigt kallt förra året, försöker jag. Josra och hennes familj har flyttat hit från Etiopien så jag bara antar att -20 är olidligt kallt.
- Kallt är skönt, blir svaret.

Man ska vara nöjd med vad man har och inte sitta och längta till värmen - KALLT ÄR SKÖNT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar