18 juni 2012

Te-snobb

Te observation nr ett:
Vad är det i Sir Williams te? Jag är en stor te drickare och konsument av Sir Williams blandning, 1/2 kg går åt på två veckor. Mitt te tog slut och gick inte att köpa i tebutiken genast för att det var slut även där. Efter någon dag utan Sir William fick jag yrsel och huvudverk. Så fort det kom en leverans stod jag där vid tebutiken som en chack-pundare. Hem mecka en panna och sen gick yrseln över. Vad är det i denna blandning som gör en till te-knarkare?

Te observation nr två:
Om man är en första klassens te-drickare häller man te:et i koppen innan man häller i mjölken. I gamla tider var det vanligt folk som drack "milk in first". Det bara var så ... men varför.
Jag sökte på nätet och fann många te-forum där detta diskuterades. Engelska te-forum. Här kunde jag hitta säkert 17 olika förklaringar till varför mjölken skulle i först och att motsatsen bara var snobberi. Medan "snobbarna" hävdar att de gör som drottningen och att de lägre stånden (MIFs) gör som de gör för att de inte förstår bättre. Det verkade vara ett hett ämne för diskutionerna svallade. Nu har det vetenskapligen fastslagits hur man gör "the perfectcup of tea".

Det är svårt att hitta riktiga te-drickare i england nu för tiden, te drickare med klass alltså. Alla jag träffat dricker pås-te. Är man en riktig te-konnässör dricker man inte pås-te. Det är nästan omöjligt att hitta bra lösviktste i england ... konstigt nog. Med pås-te är det ju till exempel omöjligt att ha mjölken i först, då spökvattnet blir för svalt att brygga te i. Dessutom blir det inte te bara för att vattnet har fått lite färg av tepåsen. Te:et måste brygga i tre minuter för att det ska bli te (tiden varierar lite beroende på sort). Riktigt te är inte vitt, grönt eller rött. Riktigt te är svart.
Hälsningar Te-snobben.

3 kommentarer: