12 okt. 2012

Äggshampoo / egg shampoo




Shampoo innehåller en massa skadliga ämnen, både för användaren och för miljön. Efter att ha läst artikeln "In på bara huden" i senaste numret av Svensk Natur, bestämde jag mig för att sluta helt med vanligt shampoo. Jag gör eget äggshampoo i stället och håret mår bättre än någonsin.
Äggshampoot doftar dock inte toppen. Jag har försökt råda bot på det genom att blanda i rosenvatten, men doften är fortfarande ... lite speciell. Lösningen kan vara att skölja flera gånger (om man ändå stör sig på doften, ta i lite balsam).

Ett problem för mig som har vitt hår är att håret kan bli lite missfärgat om ägget har för mörk gula. Det försvinner dock efter några sköljningar.

Såhär gör jag:
Blöt håret, häll i blandningen, som du har skakat ordentligt, massera in noga i hela håret och hårbotten. Låt det sitta i en stund, skölj - klar.
Jag tvättar med äggshampoo cirka varannan vecka, där i mellan sköljer jag bara med vatten och ibland tar jag i lite balsam.

Min blandning:
1 ägg, 2 msk äppelcidervinäger eller/och 1 pressad citron, rosenvatten, 1 tsk honung och några droppar olivolja.



-------------------------------------------------

It's been several months that I kept away from ordinary shampoo. I do my own "egg shampoo" and my hair feels fantastic. The egg shampoo smells a little ... shall we say, special. I have tried to remedy it by mixing in rosewater but the smell is still not great. The solution is to wash with egg shampoo, rinse thoroughly and then take a little of conditioner.

One problem for me that has white hair, if the egg comes from "to" happy chickens and have a dark yolks, it can discolor the hair slightly. It dissolves, however, after you rinsed the hair a few times.

I do like this:
Wet your hair, pour in the mixture, let it sit for a while, rinse - finished.
I wash in this way maybe once every two weeks. Otherwise, I just rinse with water and sometimes I take a little conditioner.

My mix:
Egg, apple cider vinegar and/or lemone, rose water, honey and a little olive oil.





2 kommentarer:

  1. Intressant.
    Proportioner på "blandningen"?
    Men, jag vågar nog inte prova förrän under någon långledighet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höftar bara, men ta inte mer än några droppe olja. Man kan ha lite citron i också om man vill. lycka till

      Radera