14 nov. 2012

Flygande seniorkraft

Kaffe eller te? och behåll säkerhetsbältet på.
En gång i tiden var det höjden av status att vara flygkapten och alla flickors våta dröm att bli flygvärdinna.
   På SAS planet jag åker med är alla "flygvärdinnorna" tunnhåriga små farbröder i pensionsåldern. Är detta en besparingsåtgärd? Hoppas inte att piloten också är över 75, fast hur gammal var piloten som landade på Hudsonfloden.
   Piloterna vet man inte mycket om, mer än möjligen att de heter "kapten Karlsson". De sitter inlåsta i sin cockpit-bunker. Mina barn tror mig inte när jag berättar att jag fick sitta med i cockpit, när jag flög ensam som barn.
   Miljöbovar och bevingadbusstrafik. Man behöver inte pendla till Thailand flera gånger om året eller åka på weekendresa till NY stup i kvarten. Låt flygresorna kosta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar