22 juni 2013

Utbyteseleven åker hem

Om en vecka åker utbyteseleven hem.
Tiden har gått både fort och långsamt. Hon passade direkt in så bra att vi knapt märkt att hon har var här. Å andra sidan märks det ibland att man har olika referenspunkter och bakgrund. Det kommer att kännas tomt att släppa hem henne men skönt att typ kunna gå ut naken i köket.
Organisationen vill ha hjälp med fler utbyteselever, det kan hända att det blir så småningom, men inte på en gång.
Jag hoppas att fler tar chansen att vara värdfamiljer för det har varit mycket lärorikt. Tex har jag nu lärt mig att om en tonåring säger: Får Anne eller Molly eller liknande, sova över så betyder det just vad det låter som. Frågar tonåringen där emot: Får min kompis/vän sova över? så betyder detta att kompisen är av det motsatta könet. Hur mycket ansvar har man då?
Och om utbyteseleven, som har gått ut skolan (tagit studenten) hemma i sitt hemland, skolkar ganska flitigt från den svenska skolan, bör man då säga till. De har ju rest hit för erfarenhetens skull och inte för betygens.
Jag önskar henne all lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar